多年前,一名兴都教徒建议穆斯林,勿在哈芝节时,于公开场合宰杀牛只,尽管该惯例由来已久。当时,一名记者询问我的看法,我解释说,在多元宗教社会中相互尊重和维护同胞之间的和谐,必须成为马来西亚人思想的核心。因此,有关兴都教徒的建议,令人担忧会挑起穆斯林的情绪,反建议禁止兴都教徒在黑风洞庆祝大宝森节。
在宗教课题上,当情绪被挑起后,理性往往就被逼屈服。因此,任何可能引发民众之间出现偏见的行为,都应该完全避免。
判刑轻重或引不满
侮辱任何宗教都是不应该发生的事。穆斯林应避免侮辱非穆斯林宗教,同理,非穆斯林也应对伊斯兰持有同样的态度。可悲的是,这个月发生的事件却背道而驰,有非穆斯林侮辱了伊斯兰先知穆罕默德,同时也有穆斯林侮辱兴都教。
截至当下,侮辱伊斯兰的非穆斯林罪犯已被判处监禁10年又10个月。在穆斯林罪犯方面,审讯尚未开始。
在这种情况下,我担心,较后对穆斯林施加的惩罚,可能会引起不满。事实上,我们可以想像:如果判处少过10年又10个月的监禁,非穆斯林会不满;如果判监禁超过10年又10个月,则会引起穆斯林不满。如此情况下,将加剧不同宗教之间民众的偏见。
因此,除了登嘉楼州前宗教司拿督依斯迈耶亚说,10年又10个月的监禁,过于严厉外,槟州宗教司,旺沙林也强调,应通过教育方式及醒觉培养,解决这些问题。这些都是非常值得关注的意见。
对我来说,不仅是对上述的犯错者,而是每一个马来西亚公民,不管其宗教、族群,我们都需要有一种责任感和意识,我们是马来西亚人——我们的关系就像兄弟般,必须互相尊重,顾及彼此的感受。
建议修改伊斯兰课程
要培养这种责任感,仅是通过政府从宗教和教育角度制定措施和政策,是不足够的,反之每个公民都需要根植在其内心。
在侮辱伊斯兰先知的课题上,经过观察,我觉得这些侮辱的课题是一贯的,涉及先知穆罕默德与艾莎的婚姻,以据称当时艾莎还是儿童,而指控先知是恋童癖者。
实际上,我想这样的事件,由来已久。更不要说,类似的指责,也在许多国家流传,包括一些阿拉伯国家。
因此,在1月26日,由雪州淡江州议员沙阿里宋吉召集,讨论改革伊斯兰机构的交流会上,我公开建议,修改我国伊斯兰教育课程内,先知穆罕默德迎娶还是儿童年龄的艾莎相关内容。
我之所以提出此建议,因为世界上伊斯兰学者对先知迎娶艾莎时的年龄,有很大争议。不同来源的事迹证明,步入有关婚姻时,艾莎已达到19岁。因此,指控先知恋童癖的说法是不确实的。
对我而言,如果不改变我国伊斯兰教育上的相关内容,要避免先知被侮辱的努力,是不会有成果的。这就像医生治疗病人,但并不关心病因。也许患者看起来很健康,但这只是暂时的。
总结而言,首先,应强调的是,避免侮辱伊斯兰的先知。同样,也应避免侮辱其他宗教。
教育才是根本
其次,所有公民有责任,确保和谐关系与互相尊重,是生活中重要的事项。因此,在任何情况下,都应该避免可引发族群间不安或产生偏见的行为和因素。
第三,为了解决对宗教的侮辱,不只需要法律,而且必须从教育的角度出发,在人们心中培养醒觉意识。这是各方的责任,尤其是政府。最后,在侮辱先知处罚上,身为穆斯林,我担忧这个被视为过于严厉的刑罚,会加剧非穆斯林对伊斯兰的偏见及仇视。因此,我认为教育应是解决此问题的根本。
《尊重所有宗教》(Hormati Semua Agama)原文:
Beberapa tahun lalu, seorang penganut Hindu mencadangkan agar muslim tidak menyembelih binatang korban, terutamanya lembu di ruang awam pada Hari Raya Korban, walhal amalan itu telah dilakukan sejak sekian lama.
Ketika itu seorang wartawan meminta pandangan saya. Saya menjelaskan bahawa sikap saling menghormati dan menjaga keharmonian sesama warga negara yang wujud dalam masyarakat berbilang agama wajib menjadi teras dalam pemikiran rakyat Malaysia. Justeru itu, cadangan penganut Hindu agar sembelih korban yang menjadi ritual tahunan agama Islam tidak dilakukan secara terbuka, dikhuatiri akan mencungkil reaksi muslim untuk mencadangkan agar sambutan Thaipusam yang merupakan ritual tahunan agama Hindu di Batu Caves juga dilarang.
Dalam bab agama, apabila sentimen diusik, kebanyakan masanya rasional terpaksa mengalah. Oleh itu, sebarang tindakan yang boleh mencetuskan prejudis sesama masyarakat, wajar dielak sama sekali.
Hina Nabi
Menghina mana-mana agama adalah sesuatu yang tidak wajar berlaku. Muslim wajib hindari dari menghina agama non-muslim, demikian juga non-muslim terhadap agama Islam. Amat menyedihkan, perkara sebaliknya yang berlaku dalam bulan ini – terdapat non-muslim yang menghina Nabi Muhammad, sementara ada juga muslim yang menghina agama Hindu.
Setakat ini, pesalah non-muslim yang menghina Islam telah dijatuhkan hukuman – penjara 10 tahun 10 bulan. Di pihak pesalah muslim pula, perbicaraan masih belum dimulakan.
Dalam keadaan ini, saya bimbang wujud perasaan tidak puas hati terhadap hukuman yang bakal dijatuhkan kepada muslim nanti. Malah kita boleh membayangkan – jika dijatuhkan hukuman yang kurang dari kadar 10 tahun 10 bulan, dibimbangi non-muslim tidak akan berpuas hati; jika dijatuhkan hukuman lebih dari kadar 10 tahun 10 bulan, dibimbangi muslim pula yang tidak berpuas hati. Kalau ini keadaannya, prejudis sesama warga negara yang berbeza agama semakin menebal.
Maka dengan sebab itu, di samping pandangan bekas mufti Terengganu, Datuk Ismail Yahya yang menyatakan hukuman 10 tahun 10 bulan penjara itu sebagai keterlaluan, pandangan mufti Pulau Pinang, Dr.Wan Salim yang menekankan pendekatan pendidikan dan memupuk kesedaran diri dalam atasi perkara ini adalah wajar diberi perhatian penting.
Pada saya, bukan kepada pesalah sahaja, malah setiap warga negara Malaysia dalam apa jua anutan agama dan apa jua bangsa dan kaum; kita semua perlu ada rasa tanggungjawab dan kesedaran bahawa kita adalah rakyat Malaysia – hubungan kita umpama hubungan adik-beradik; wajib saling menghormati, dan wajib menjaga perasaan sesama kita.
Rasa bertanggungjawab ini, tidak cukup sekadar pembentukan polisi dan dasar dari sudut agama dan pendidikan oleh kerajaan, bahkan setiap rakyat perlu menanam sikap ini dalam diri mereka.
Silibus Pendidikan Islam
Dalam isu penghinaan terhadap Nabi, setelah diteliti, saya dapati penghinaan itu pada topik yang konsisten - melibatkan isu perkahwinan Nabi Muhammad dengan Aisyah yang kononnya Aisyah ketika itu masih berumur kanak-kanak. Lantas, berlaku tuduhan kononnya Nabi seorang yang pedofilia.
Sebenarnya, perkara ini sudah lama saya fikirkan. Apatah lagi, tuduhan terhadap Nabi dalam isu berkahwin dengan Aisyah ini sudah berlaku di banyak negara, termasuk di beberapa buah negara Arab.
Justeru itu, dalam satu pertemuan untuk membincangkan agenda reform institusi Islam yang dianjurkan YB Saari Sungib yang bertempat di Kampung Baru pada 26 Januari yang lalu, secara terang-terang saya mencadangkan agar fakta berkenaan perkahwinan Nabi Muhammad dengan Aisyah pada umur kanak-kanak yang wujud dalam silibus pendidikan Islam di Malaysia perlu diubah.
Saya mencadangkan begitu kerana terdapat kritikan besar dalam kalangan ilmuwan Islam di dunia berkenaan umur Aisyah ketika berkahwin dengan Nabi. Terdapat beberapa fakta dari sumber yang berbeza, menjelaskan bahawa ketika perkahwinan itu berlaku, umur Aisyah mencecah 19 tahun. Dengan itu, dakwaan bahawa Nabi mengamalkan pedofilia adalah tidak benar sama sekali.
Untuk saya, jika ini tidak diubah, usaha untuk hindari penghinaan terhadap Nabi dalam isu ini tidak akan berakhir. Ia umpama seorang doktor yang merawat pesakit, tetapi tidak merawat pada punca penyakit. Mungkin pesakit itu kelihatan sihat, tetapi ia hanya bersifat sementara sahaja.
Kesimpulan
Perbincangan ini boleh dirumuskan seperti berikut:
Pertama, perlu ditegaskan bahawa penghinaan terhadap Nabi wajib dielak. Begitu juga dengan penghinaan terhadap mana-mana agama.
Kedua, semua warga negara wajib ada rasa tanggungjawab untuk memastikan hubungan harmoni dan saling menghormati menjadi antara perkara utama dalam kehidupan. Justeru itu, sebarang elemen dan tindakan yang boleh mencetuskan rasa tidak senang, atau yang boleh melahirkan prejudis, dalam apa jua keadaan sekalipun ia wajar dielak.
Ketiga, untuk atasi penghinaan terhadap agama, tidak cukup sekadar undang-undang, tetapi perlu ada penerapan dari sudut pendidikan dan memupuk kesedaran dalam diri rakyat. Ia menjadi tanggungjawab semua pihak, terutama kerajaan yang memerintah.
Keempat, dalam hal hukuman terhadap penghina Nabi - sebagai muslim, saya beranggapan dengan hukuman yang dianggap ramai sebagai berat ini, dibimbangi mengundang reaksi masyarakat non-muslim yang semakin membenci dan prejudis terhadap Islam. Maka dengan sebab itu, pendidikan perlu menjadi dasar untuk menyelesaikan perkara ini.