在《可兰经》或《圣训》里并没有一句经文提到,伊斯兰宗教局可暗中取缔违反宗教条例者。反之,在被视为罪恶的事情上,例如婚外性行为、饮酒等,有经文明文规定禁止暗中取缔。

这是为了:一,保护人们的尊严。伊斯兰局的检举犯下的最大错误,就是他们声称要阻止穆斯林婚外性行为时,自己却违反伊斯兰教义,耻辱了他人。伊斯兰不仅禁止偷窥,同时也禁止可对他人带来耻辱的言语。在《圣训》中,先知说:“避免对别人猜疑。因为这会带来虚假的指责。你们不要偷窥,不要偷听,不要互相指责,这样您们就是兄弟。”

伊斯兰禁止羞辱其他人,因为这些行为在以后可能成为他人耻辱的对象。在《圣训》里,先知穆罕默德说:“那些用自己的舌头带来和平的人,其内心的信念是不用怀疑的,你不应该诅咒别人,也不要耻辱他人。如果他耻辱他人,阿拉也会羞辱他。”

伊斯兰也说,统治者如果试图羞辱人民及寻找人民的过错,其实是在摧毁自己的子民。在《圣训》里,先知就说:“统治者如果挑人民的过失,实际上是在摧毁人民。”

二,禁止窥探:在《可兰经》中是禁止窥看(tajassus)。同样,著名伊斯兰宗教师奥卡杜里(al-Imam al-Qurtubi)曾说,先知的好友赛汀奥玛统治时,并没有对喝酒的友人采取法律行动。此外,先知另一个友人阿都拉曼奥夫,与赛汀奥玛也没有采取行动对付在其家喝酒的拉比亚乌玛,虽然他们知道后者如此做。

以伊斯兰之名行动

事实上,在先知时代,曾有一个叫马兹马烈的人在先知面前承认通奸。有趣的是,从那个故事中,先知只要求他向阿拉忏悔。

三,在马来西亚实况:无可否认,伊斯兰禁止穆斯林涉及婚外性行为。启示经文解释,这不只要禁止,而且还要阻止人们试图进行。因此,启示经文里虽没提到立法管制,但国内一些穆斯林学者却认为,应制定取缔幽会(khalwat)法令(未婚的男女单独在一起,便有可能发生性行为)。

他们的论点如下:首先,为了防范婚前性行为,允许当局取缔幽会。其次,他们把婚外性行为等同如偷窃、谋杀、毒品犯罪等,允许暗中取缔。可以肯定的是,这种检举行动并非基于启示的经文,而只是国内穆斯林学者的看法。因此,它不是伊斯兰教法,而只是人类制定的法则。

总结而言,伊斯兰法庭或宗教局的措施,即使贴上“穆斯林”和“伊斯兰”标签,也不意味著这些措施存在于《可兰经》和《圣训》经文里。许多以伊斯兰之名行使的举动,事实并非源自《可兰经》和《圣训》,而只是某些穆斯林的方法,但却贴上伊斯兰标签。

因此,在检举穆斯林课题上也是如此。这不存在于《可兰经》和《圣训》中,而只是伊斯兰学者看法,以作为防范信徒婚外性行为的理由。

《宗教局检举没遵守教义?——暗中取缔》(Intipan: Jabatan Agama Islam tidak ikut Islam? )原文:

Bahagian 2
Dua: Intipan Tiada Dalam Wahyu

Tidak terdapat walaupun satu ayat al-Quran atau al-Hadis berkenaan amalan intipan bagi pesalah agama sepertimana yang dilakukan oleh Jabatan Agama Islam ini. 

Pun begitu, terdapat beberapa larangan dari melakukan intipan, walaupun dalam perkara yang dianggap dosa, seperti berzina, minum arak dan sebagainya. Antara hujah-hujahnya adalah seperti berikut:

Pertama, kewajipan menjaga maruah manusia.

Kesalahan besar yang dilakukan oleh Jabatan Agama Islam, dengan alasan mereka mahu mengelak muslim dari zina, mereka sendiri telah melanggar ajaran Islam dengan melakukan tindakan sehingga membuka aib manusia lain.

Bukan sekadar melarang dari mengintip dengan melihat, malahan mengambil perhatian dengan mendengar sebarang suara yang mendatangkan aib kepada manusia lain juga dihalang dalam agama Islam. Dalam hadis, Nabi saw ada berkata:

¨Hindari diri kamu dari sangkaan buruk pada orang lain. Ini kerana, sangkaan buruk itu boleh mendatangkan perkataan yang dusta. Jangan kamu mengintai, jangan kamu curi-curi dengar, jangan saling marah memarahi, maka jadilah kamu bersaudara〃 (al-Bukhari, hadis no : 5143)

Islam juga melarang membuka aib manusia lain, kerana tindakan sebegitu dibimbangi aib dirinya terbuka pada suatu masa yang lain. Dalam hadis, Nabi Muhammad saw ada berkata:

¨Wahai mereka yang memberi keamanan dengan lidahnya, yang sudah tentu tiada sebarang keraguan iman dalam hatinya, bahawa jangan kamu mengumpat orang lain, dan jangan kamu membuka aib orang lain. Andai dia membuka aib orang lain, pasti Allah akan bukan aib dirinya〃 (Abu Daud, hadis no : 4880)

Islam juga ada menjelaskan bahawa pemerintah yang cuba mencari kesalahan dan keaiban rakyatnya, hakikatnya adalah menghancurkan rakyatnya sendiri. Dalam hadis yang lain pula, Nabi saw ada berkata:¨Sesungguhnya pemerintah yang mencari kesalahan rakyatnya, sebenarnya pemerintah itu membinasakan rakyat itu〃 (Abu Daud, hadis no : 4889)

Kedua, larangan mengintip.

Dalam al-Quran terdapat larangan dari tajassus, iaitu mengintip (Surah al-Hujurat 49 : 12). Begitu juga, al-Imam al-Qurtubi ada menyatakan bahawa seorang sahabat Nabi besar bernama Saidina Omar tidak mengambil tindakan undang-undang kepada Abu Mihjan al-Saqafi yang minum arak dalam rumahnya (al-Jamiˇ Li Ahkam al-Quran, jld 16, hlmn 333). 

Demikian juga, seorang sahabat nabi yang lain bernama Abdul Rahman bin Auf bersama Saidina Omar tidak mengambil tindakan undang-undang terhadap Rabiˇah bin Umayyah bin Khalaf yang minum arak dalam rumah beliau, walaupun ia dalam pengetahuan mereka. (Al-Kharaiti, Makarim al-Akhlak, hadis no : 425)

Bukan sekadar berlaku pada Saidina Omar dan Abdul Rahman bin Auf, malahan kejadian yang hampir sama berlaku pada Abdullah bin Masˇud; bahawa beliau melarang diambil tindakan dari orang yang melakukan tindakan bukan di ruangan awam.  (Abu Daud, hadis no : 4890)

Malahan, pada zaman hayat hidup Nabi, terdapat kes seorang lelaki bernama Maiz bin Malik yang mengaku berzina di hadapan baginda. Menarik dari kisah itu, Baginda meminta agar dia bertaubat dan meminta ampun dengan Allah sahaja (Al-Bukhari, hadis no : 6069)

热门新闻

阅读全文

上海女子赴瑞士安乐死 父亲:不接受也要接受 年轻人定要爱惜生命

阅读全文
张玲遭禁锢在村屋内。

5旬汉囚禁施暴女大生5年 妻女助兽夫“追生儿子”

阅读全文

大马最大种植公司“操刀”  柔新经济特区添新亮点

阅读全文

网传交怡泰国餐厅“砍菜头” 业者澄清3165令吉消费非11人而是41人

阅读全文

庆生烟花惹祸

阅读全文

罚单大折扣首日 数百民众排队还

阅读全文

骆清忠:承认统考可能吗?

名家

我曾在《东方日报》的一篇《我希望我错了》文章(刊于8月25日)中断言承认统考是四年后的事,并说:“至于五年后还不承认,不...

阅读全文

郭朝河:先谈死,再谈废死

名家

曾经看过这样一部电影。某个母亲为了冤死的女儿,一直上诉要求判凶手死刑。最终,法庭终于如愿地将凶手送上绞刑台。照理说,这就...

阅读全文

谢诗坚:安华再证明是神话人物

名家

安华在政治层面上有两个南辕北辙,其一是“政治福星”,凡选必胜。例如在1982年初试啼声参加大选,成功地在峇东埔议席击退伊...

阅读全文

美国主导朝鲜半岛局势

名家

从电视画面上看到朝鲜和韩国失散家庭的成员团聚的镜头令人心酸:分散几十年的亲人,到白发苍苍才有机会抱头痛哭。而这些只能够短...

阅读全文

陈锦松:纳吉的冤屈、清白与真相

名家

509大选,国阵的垮台,前首相纳吉在位时呼风唤雨的时代理应也跟著结束。一个丑闻缠身的前领导人,若在韩国,早就在下台后严查...

阅读全文

李的洺:诚信何价?

名家

首相敦马哈迪在国外的一个媒体访谈中,又再提及废除大道收费的大选承诺,并指出要落实有关诺言,新政府根本就办不到,如若真的要...

阅读全文

孙和声:政治与种族先于教育 支出高、成效低的悖论与成因

名家

教育部长马智礼表明,不会仓促承认统考,而会在未来5年的时间内进行全面研究后,方做出是否承认统考决定。对许多华人特别是华教...

阅读全文

万吉:宗教局检举没遵守教义?——何谓罪恶?

名家

依据报导,早在2000年,时任马大伊斯兰研究系主任玛未祖迪教授(Dr.Mahmud Zuhdi)曾揭发,大马伊斯兰宗教局...

阅读全文

刘国伟:回首二十,坚持初心

名家

1980年新加坡南洋大学的关闭,是新马华人母语教育黑暗的一页,许多热爱华教人士对此事仍耿耿于怀。1982年,由董总与教师...

阅读全文

谢诗坚:中美贸易战的背后动机

名家

中美的贸易战自今年6月正式“开打”以来,只有升级而没有缓解的余地。除了美国政府将由华进口的货值征税从500亿美元(207...