检验华小国文的看图造句,我们自可感受了课程纲要的天马行空。但是,国文试卷二当中,测试的不只这些,除了看图造句和命题作文之外,另有一个单元,要求学生阅读一则短文,从而评断文内的崇高道德价值(nilai-nilai murni)。
关键在于,万一个别学生的资质低下,理解想必大有问题,他们怎么得知内里蕴藏何种优良的品德呢?这里摘录教育出版社的《国文-华文266写作范例》(2010)题为〈超人精神〉的文章,以兹说明:
Christopher Reeve yang memegang watak wira hebat Superman telah meninggal dunia pada 11 Oktober 2004 akibat serangan jantung.Pelakon yang menjadi kegilaan kanak-kanak pada suatu ketika itu sebelumnya lumpuh selepas terjatuh daripada kuda.Kejadian itu berlaku dalam satu pertandingan yang disertainya.Walaupun lumpuh seluruh badan,Reeve tidak pernah menyesal apa yang terjadi ke atas dirinya.Malahan dia telah melarang kuda yang menyebabkannya lumpuh ditembak.Dia telah berusaha untuk hidup seperti manusia normal yang lain dan sentiasa berfikiran positif.Dia menganggap kejadian yang menimpanya sebagai satu takdir yang telah ditentukan.Isteri dan anak-anak Reeve sentiasa berada di sisinya untuk memberikan sokongan moral.(页592)
华小生是语文超人?
明白?好了,凭此段落,学生要以少于40字的字数,找出4个相关的高尚价值观。读者要是不明具体的要求为何,不妨参考下引的范文,尝试体会小学生的高强武功:
Nilai murni yang boleh didapati daripada petikan ialah kita hendaklah menjaga kesihatan tubuh badan kita dengan baik.Semasa menjalankan sesuatu aktiviti,sentiasalah berhati-hati.Janganlah mendedahkan diri kita kepada aktiviti yang berbahaya.Kita juga mestilah menyayangi binatang.Binatang juga bernyawa dan berkeluarga seperti kita.Kita perlu tabah dan gigih berusaha menempuhi cabaran-cabaran yang kita hadapi dalam kehidupan.Akhir sekali,kita haruslah menyayangi anggota keluarga kita sendiri dengan memberi sokongan sepenuhnya.
同意?不说别的,超人的坠马,原是一场意外。何以由此得出“进行活动时,必须小心翼翼”的结论?即便那样,学生如果确能从中领会了这一点,写出行云流水的论述,也不失是语文超人了。
说真的,我不知道老师怎么教,学生怎么学。总之,不管怎么教,不管怎么学,教和学的双方,真的是太厉害了。如此折折腾腾,然后升上了中学,你说,最终将会怎样?
到底是哪个天才,按照哪套国际的教育理论,想到这般的测试方法?甭说国文,就是中文应考,华小的学生恐怕也需费煞心思,才能逐一找到作文的中心所在。不是吗?
只能认命,继续“进补”?
出现这样不可思议的考题,可见华小国文的课程设计,非但没有中心思想,而且还偏离了教育的哲理。测试旨在哪里,恐怕连教育部的总监,也说不出一个能让大家信服的所以然来。
可是,年年月月,一个马来西亚的UPSR正是采用这样一套的试卷,测试华小的国文程度。大家埋怨之后,也只好认命,一补再补,不断强化,硬著头皮上阵。
《东方日报》报道揭露隆雪华小纷纷开办“学校假期补习班”,把老师“征召”返校上课。经年累月,日夜操劳;你想,老师、家长和学生能不累死吗?
《2013-2025教育发展大蓝图》有心改变,提升国力,迈向宏愿,首当正视缺陷所在,从釜底抽薪,开发一套按部就班的学习之路,才是正道。教育部怎么可以反其道以行,以120公里的时速,把国小的水平,套在一个个华小学生的身上呢?